Akkurat nå tenker jeg mye på hvordan jeg skal legge opp undervisningen neste skoleår. Har nå vært lærer i litt over ett år, og har i stort sett jobbet på en veldig tradisjonell måte: Timene består av teori og eksempler på tavlen, fulgt av egen jobbing, lekse er alltid å bli ferdig med oppgavene på arbeidsplanen. Kapittelprøver på ett eller to kapittel i gangen gjennom hele året, og disse prøvene, sammen med tentamen, bestemmer karakteren til eleven.
Men: Jeg er ikke særlig fornøyd med denne måten å jobbe på, av mange forskjellige grunner. Svake elever kan falle fra uten at jeg merker det før det er for sent. Sterke elever får ikke nok utfordring og blir ikke motiverte. Altfor mange gjør ikke lekser. Vurderingen blir nesten utelukkende summativ, og måler i stort sett elevens evne til å huske og reprodusere oppskrifter. Vi får sjelden til det som Dan Meyer snakker om i sitt TED-foredrag: trening i “patient problemsolving” og matematiske diskusjoner i klasserommet. I 1T har vi også (som alle andre) veldig dårlig tid – kan dette bli litt bedre hvis vi fokuserer på kompetansemål isteden for å blint følge læreboken?
- Tanker om drømmeskolen
- Starten på et digitalt skoleår, del 1 og del 2. Om digital skole, evt. jobbe uten lærebok. Regelbok/wiki – helst individuelt? Digitale tester (se også Rune Mathisens oversikt over Svend Andreas Horgens tipsserie). Fokus på begreper, og på vurdering for læring.
- Notater fra en serie foredrag av Henning Fjørtoft og Bjørn Helge Græsli. Massevis av spennende tanker om vurdering, IKT og selvregulert læring.
- Tanker om lekser (med link til Bjørn Helge)
- Presentasjon om smartboard i undervisningen.